19אוג2017

18:30 - 23:00

נושא השבוע -  ״קונטקט סומטי״. טכניקת הקונטקט מתעסקת בד״כ באוריינטציה הפיזית מבנית - הבנת מבנה הגוף, חלוקת משקל, שיתוף משקל, וכדומה. הפעם ההקשבה והתגובה יופנו אל תחושות פנימיות יותר ולחוויות קשב עמוקות יותר, והם אלו שינחו את הריקוד.

אפשר להגיע לשיעור ב- 18:30, או להגיע ישר לג'אם שיתחיל ב-20:00.

עלות כניסה:

  • 70שח לשיעור וג'אם או במנוי של נעים (לשיעור בלבד).
  • 30שח כניסה לג'אם בלבד.

לוח זמנים:
18:30 סדנת קונטאקט
20:00 ג'אם + חימום

השיעור והחימום יועברו על ידי עידו צדר בליווי מוזיקלי של נועם הלפר וחברים.

Third Saturday of the month Contact Improv Jam in the new space in Naim Studio, starting with a workshop with Edo Cedar and then Jam. See you there 🙂

 

קונטקט אימפרוביזציה היא אסכולת תנועה שנוצרה בשנות השבעים על ידי רקדנים מקצועיים שחקרו את המפגש של שני גופים או יותר ואיזה סוג תקשורת יכולה להיווצר ממפגש כזה.
בהמשך אומצה הטכניקה על ידי חובבי מחול כמו גם רקדנים ולהקות מקצועיות.
כיום הטכניקה נלמדת בשיעורים ונרקדת בג'אמים פתוחים בהם נפגשים רקדנים חובבים ומקצועיים ומתקשרים ביניהם בתנועה.

נושאים שנחקרו בעבר במפגש החודשי - 

    1. ריקוד ושיח. בשיעור הזה נעשה חימום משותף ומשם נצא למעבדה בה נרקוד עם פרטנר/ית למשך זמן מה ואחרי כן נשתף אותו/ה בחוויותינו מהמפגש ובדרך זו נוכל להבין כמה דברים על הריקוד שלנו. נעשה זאת מספר פעמים ובכמה אוריינטציות.
    2. מקומות לתמיכה. איך אפשר להרגיש היכן נמצא הפרטנר שלנו ואיך אפשר לנצל את התמיכה שלו בצורה הטובה ביותר. נחקור כיצד אנחנו יכולים לתמוך בפרטנר שלנו לתמוך בנו.

    3. מתן ונשיאת משקל. אחד מבסיסי ריקוד הקונטקט הוא לקיחת ומתן משקל. בשיעור זה נחדד את עקרונות ארגון הגוף והנפש לנשיאת ומתן משקל ונשלב זאת בתוך ריקודנו.

    4. הקשבה פתוחה ומתן דרך לריקוד. בשיעור הפעם נחקור לאן הקשבה פשוטה לנקודת המגע יכולה ליצור ריקוד ומצבים חדשים שלא הכרנו עדיין, ולהפוך כל ריקוד לרגע מיוחד.
    5. הקשבה ומוכנות. הקשבה לפרטנר ולעצמנו הם א׳ ב׳ בקונטקט. אבל הגוף גם צריך להיות מוכן להשתנות יחד עם השתנות האינפורמציה שהוא מקבל. את זה נתרגל בשיעור.
    6. איך מפתחים ריקוד. יש ריקודים שעוד לפני שמתחילים אנחנו יודעים שיהיו מעולים. יש כאלה שלהפך. יש כאלה שמתחילים נפלא ונתקעים מהר. יש כאלה שמתחילים לאט וממשיכים וממשיכים. הפעם בשיעור נחשוב ונרקוד כיצד אפשר לפתח ריקוד, להתקע, להיות מתוסכלים, לבקר את עצמנו ואת האחר, ובכל זאת להמשיך ולחפש שפה משותפת. כל זאת מבלי לוותר על ההקשבה לעצמנו ולצרכים שלנו.
    7. הפחד - נלמד איך להתמודד עם פחד בעזרת הקונטקט
    8. משחק תפקידים - בשיעור נבחן את התפקידים המגדריים והפיזיים שנשים וגברים לוקחים על עצמם במהלך הריקוד, נחליף אותם, נחליף בין המינים.
    9. נתינה - ריקוד קונטקט הוא תמיד ריקוד של נתינה - אנחנו נותנים את הגוף שלנו לאחר תמורת גופו שלו ובצורה זו חווים את עולמנו שלנו בצורה אחרת, משהו מעולמו של האדם שאיתנו, ויחד יוצרים עולם משותף של תנועה ומשחק. בשיעור הקרוב נשחק עם הקונספט הזה בבואנו לפגוש את האחר דרך תנועה.
    10. פגיעות-  בשיעור נעמוד על היכולת להיות פגיעים בכדי לבדוק השפעת עמדה זו על הריקוד שלנו.
    11. לבד בחושך- הדבר הכי יפה בחושך, הוא האפשרות שלנו להרגיש את כל הדברים שאנחנו לא תמיד מצליחים להרגיש באור יום. הוא המקום הטוב ביותר לשחק מחבואים עם העולם ותופסת עם הרבדים השכוחים שלנו, כל כך טוב, עד שלפעמים אנחנו לא רוצים לצאת. (ילי ורדי)
    12. תקשורת- נתנסה בגישות שונות להקשבה קודם לגופנו, מודעות לבחירותנו, והקשבה לגוף האחר על מנת למצוא שפה משותפת עם שותפינו לריקוד.
    13. אלמנט המים הים התיכון כשמו כן הוא - הים שבתווך, בין אפריקה אירופה ואסיה. גם בתוכנו יש ים, ובשיעור הפעם נתמקד בו, בים הפנימי שלנו, כדי לגעת במעמקי עצמנו.
    14. Staying with - הרבה פעמים בריקוד הקונטקט אנחנו מזהים באופן אוטומטי לאן אנחנו רוצים להגיע, או ממה אנחנו נמנעים מלהגיע, והולכים לשם או נמנעים משם. הפעם בשיעור נתרגל לשהות במרחבים הלא ידועים, במגע עם עצמנו ועם בן הזוג, בהקשבה ובהמתנה לתנועה הבאה, שתבוא ממקום אחר...‬
    15. אמון ומעוף - איך מתוך דבר פשוט כמו לסמוך על עצמנו ועל האדם שעומד מולנו אפשר להגיע לחופש עצום בתנועה ובמרחב. נתרגל עבודת רצפה ונקודות משען ככלי לאמון ומעוף פנימי וחיצוני.
    16. חם קר - חישת הטמפרטורה בכדי לחדד את החיבור לנקודות המגע.
      קבלת החלטות - בכל שיתוף פעולה יש תהליך של העלאת רעיונות ואז בחירה משותפת ברעיון הטוב ביותר הנראה לעין. בקונטקט הדבר דומה. מקשיבים, מציעים הצעות, ולבסוף נבחרת הדרך. אך בקונטקט אנחנו יכולים להתאמן גם בלתת לבחירה הטובה ביותר "לקרות" מעצמה.
      בשיעור זה נתאמן בבהירות ההצעה, בקבלת ההחלטה עם הצעתו של מי הולכים (במידה והפרטנרים מציעים משהו יחדיו), וגם בלשחרר את החלוקה בין רעיון להחלטה לחלקים פחות מודעים (ואולי יותר מודעים) שלנו.
    17. in order to push we need to yield - למילה yield אין תרגום מובהק בעברית. מדובר בסוג של השתרשות עדינה, קבלה עמוקה של המקום שאנחנו נמצאים בו בכדי שנוכל לקבל ממנו את מיטב התפוקה בכדי לצמוח או לעבור למקום אחר. בקונטקט הדבר ברור מאוד היות וככל שהמגע בינינו ובין הרצפה ובינינו ובין הפרטנר, יהיה עדין אך אמיתי ומלא (yield כהתמסרות), כך נוכל להפיק מהמפגש את ה yield כתנובה/תפוקה.
    18. norms- culture and social norms and how they effect our movement patterns.
    19. אינטימיות מאפשרת- נחפש את הדרכים לאפשר לעצמנו להיות באינטימיות עם עצמנו, עם המציאות, ועם הפרטנרים שלנו כדרך לאפשר לעצמנו להיות יותר נוכחים ונוחים בריקוד. נבדוק איך אפשר לנצל את האנרגיה שהולכת להגן עלינו מפני קרבה לכדי תשומת לב לריקוד.
    20. תקשורת - בריקוד הקונטקט אימפרוביזציה אנחנו מציעים הצעות לתנועה ומחכים לראות אם הפרטנר שלנו ייענה להן ו/או יציע הצעה משלו. בשיעור הזה נתאמן בלהיות בהירים בהצעותנו וקשובים להצעות שותפינו לריקוד. 
    21. הקהילה - בתוכי, עם פרטנר ובקבוצה. איך אנחנו מגדירים את עצמנו כחלק וכלעומת הקהילה.
    22. אנגייג׳מנט כדרך לבסס קשר בריקוד - אנגייג׳מנט הוא סוג של מגע ומצב מנטלי של תשומת לב למגע הזה. משם יכול להווצר קשר אמיתי וברור שיכול להוביל את הריקוד למחוזות חדשים. נושא בונוס -  ״עזוב אותי באמ׳שך לא בא לי לרקוד״ טכניקות התחמקות מגברים שבאים לקונטקט בשביל הפאן
    23. הנפילה כריקוד - כשתוך כדי ריקוד טיפוס או טרמפ מגיעים לסיומם, בשליטה או בהפתעה, בכוונתנו או בכוונת הבסיס, הקרקע תמיד שם, ולכן עלינו ללמוד לפגוש אותה ברכות. בנוסף לכך נפתח מרחב ליצירת ריקודים המשלבים את כוח המשיכה האופקי עם זה האנכי.
    24. נתינה וקבלת משקל - בשיעור נבחן כיצד להתארגן נכון עם השלד בכדי לשאת משקל, וכיצד להתארגן עם הגוף למסירת משקל. נשחק בין התפקידים כדי ליצור בהירות בתקשורת בין הרוקדים.
    25. מעברים (transitions) - כיצד ליצור ריקודים משמעותיים יותר כתוצאה מהגדלת תשומת הלב על רגעי המעבר במקום על היעד הרצוי.
    26. הרוך הפנימי - אני מוצא שכשאני רך מבפנים אני רך גם בחוץ ויכול לפגוש את הגוף השני בהרבה יותר נקודות מפגש, מה שמאפשר עומק מגע יותר גדול והרמוניה יותר גדולה. ההפך דווקא לא תמיד נכון, כלומר רוך חיצוני לא תמיד נוגע עד הסוף בפנים ולכן לא באמת משפיע על היכולת שלי להיות קשוב. בסדנה הפעם נתנסה בכמה טכניקות למצוא את הרוך הפנימי ולבחון כיצד הוא משפיע על הריקוד שלנו.
    27. אני מקשיב או מדבר?, או איך יוצרים ריקוד ביחד? כשאנחנו רחוקים אחד מהשני, נוגעים קצת או לא נוגעים, יש יותר חופש לעשות את הריקוד שלנו. אבל כשאנחנו רוצים ליצור ריקוד חדש כגוף אחד יש צורך לדעת להקשיב ולדבר באופן הולם את האנשים המשתפפים בו. בסדנא הפעם נתאמן בלזהות מה גוף מסוים אומר לנו, איך אנחנו מקשיבים לו, ואיך אנחנו יכולים להכניס את מה שאנחנו רוצים להגיד תוך כדי. לפעמים נרצה בעיקר להיות מובלים, לפעמים נרצה בעיקר להוביל, ולפעמים נשתוקק לשותפות.
    28. השתרשות ועבודה עם רצפה - הרצפה היא הדבר האחרון שאנחנו שמים לב אליו. בגלל שאנחנו רוב הזמן עבדי כוח המשיכה אנחנו בד"כ רוצים לעוף. אבל מעטים יודעים שבכדי לעוף טוב צריך ניתור טוב, וניתור טוב צריך לבוא עם תשומת לב לרצפה. אותו הדבר בקונטקט אימפרוביזציה, והאמת, בכל דבר שאנו עושים...
    29. ספירלות - בחיינו אנו מוקפים בספירלות. בטבע מסביב, בגלקסיות רחוקות, ובגופנו – אפילו שרשראות ה-DNA בכל תא.  אני מוצא שספירלה הינה דרך מהנה ויעילה לדינמיקה, לתנועה בחלל, לריקוד. אני מוצא שספירלה הינה דרך מהנה ויעילה לדינמיקה, לתנועה בחלל, לריקוד. בסדנה זו נמצא את הספירלות בגופנו הנע ונשתמש בהן לנוע בחלל בעוצמה ובקלות – לבד ועם פרטנר. נמצא את הכח של הספירלה לתנועה על הרצפה, לשינויי גובה בחלל, בדרך מעלה ושוב מטה. נמצא את הכח של הספירלה לתנועה על הרצפה, לשינויי גובה בחלל, בדרך מעלה ושוב מטה. ניקח את הידע שנצבור לתוך עבודה עם פרטנר, נעביר ספירלה מתוך גופנו אל הפרטנר ונקבל ספירלות מאחרים, נסתפרל יחדיו, נהנה מרגעי מומנטום, ונעזר בספירלה לעלות מעלה ולעוף – על אחרים, עם אחרים.
    30. האם אני תומך או נתמך
    31. ריקודים של כן ולא
      מתאמנים בקונטקט על הקשבה ועל להגיד כן. היכולת להגיד ״כן״ יכולה לבוא רק עם היכולת להגיד ״לא״. זה לא מובן מאליו שאנחנו יכולים לעשות זאת בריקוד ככ קרוב. בשיעור הנוכחי נעסוק בשתי האיכויות הללו, נתאמן עליהן ונרקוד איתן.
    32. החלל השלישי יש את עצמנו, יש את מה ומי שאנחנו במגע איתו (רצפה ופרטנר), אבל מה עם החלל ההפוך? זה שאנחנו לא נוגעים בו, זה שמוביל מאיתנו והלאה? האם דווקא קשר איתו יכול לשפר את הקשר עם הפרטנר ועם  עצמנו? בשיעור זה נחקור נושאים אלו וגם נעבוד בשלישיות.
    33. ג'אם חנוכה -זורחים השבילים מתחת רגלינו נחקור את הפנומנולוגיה התודעתית של ריקוד הקונטקט - מה עובר עלינו בשעת ריקוד, איך אפשר לשחק עם התודעה כדי ליצור ריקוד זורם יותר, קשוב יותר..
    34. חימום מועך - בשיעור הזה נתגלגל הרבה על הרצפה ונבדוק כיצד הגלגול האינטנסיבי על הרצפה אחד עם השני משנה את איכות היכולת שלנו להקשיב ולזרום בעמידה.
    35. ארבע האוריינטציות בקונטקט - אני רואה ריקוד כמורכב מארבע אוריינטציות - יצירת תקשורת, פיזיות ומשקלים, אסטתיקה, ואקספרסיביות. בשיעור הזה נתנסה מעט בכל אחת מהן ונרכיב ריקוד שיכיל את כולן.
    36. התגוששות גורים - בשיעור הפעם נחקור את הקונטקט ואת יצירת הקשר מדלת אחרת. נחקור כיצד אפשר להשתמש בכל גופנו ושרירינו בכדי ליצור מגע וחקירה משמעותיים.
    37. "הקשבה וריכוז ומה שביניהם" - השיעור יוקדש לחדד את הריכוז שלנו לפני המפגש ולבחון מה ריכוז ״נכון״ יכול לעשות לריקוד שלנו.
    38. "מוצלחות כאבן דרך לנוכחות". אחד הדברים שאני מגלה במשך השנים הוא שכדי להרגיש בנוח לאלתר צריך להרגיש בטחון אישי. אחת הדרכים להרגיש בטחון היא יצירת תחושת יכולת. הדרך ליצור תחושת יכולת היא ליצור הצלחות קטנות. בשיעור הפעם נחזור למשימות פשוטות ונראה כיצד הצלחה בהן מבססת את היכולת שלנו ליצור משימות מורכבות יותר עבור עצמנו.
    39. "עקרונות השיוור". שיוור היא המילה העברית ל alignment שמשמעותה השמה בקו. הבנת ארגון הגוף לשיוור הולם והבנת/הרגשת השיוור של הפרטנר הוא אחד העקרונות הבסיסיים באמנות הקונטקט. בשיעור זה נפרק את העקרונות הללו לפרטים הקטנים שלהם גם בגוף הפרטי וגם בגוף המשותף.
 
 

חזור לרשימת האירועים..