ויניאסה יוגה

ויניאסה יוגה הוא מושג שמתייחס להרבה סוגים של שיעורים. המילה ויניאסה משמעותה סינכרון תנועה ונשימה. כלומר, המורה ינחה את התלמיד לעבור מתנוחה לתנוחה תוך כדי הכנסה והוצאת אוויר מכוונת.

ויניאסה יוגה הינו אימון המשוחרר מהיצמדות לאסכולת תרגול מסויימת ומציע עבודה עם רצפים משתנים של תנוחות. הוא מבוסס על עיקרון המיזוג בין התנועה לנשימה ויש בו ממד של חופש והרפתקה. השימוש באבני הבניין של שפת היוגה – תנוחה, שהייה, תשומת לב, חתירה לשקט והבנת עיקרון הרצף, יוצר משמעות חדשה והקשרים מעניינים.

ממה מורכב רצף ויניאסה

סגנון הויניאסה משתנה, ישנם תרגולים איטיים ומעמיקים וישנם תרגולים מהירים ומאתגרים. השהייה בתנוחה יכולה להיות ארוכה או קצרה, התנוחות פשוטות או מאתגרות, ורצפי התנוחות מכילים התייחסות לתרגילי עמידה, תרגילי רצפה, או תנוחות הפוכות. בדרך כלל השיעור יתחיל עם "ברכות השמש" לחימום הגוף, ויסתיים במנוחה.

מה ההבדל בין אשטנגה ויניאסה לויניאסה יוגה

למעשה השם המלא של האשטנגה הינו אשטנגה ויניאסה יוגה. האשטנגה היא שיטה כוללת המתוארת בספר עתיק בשם "הסוטרות של פטנג'לי" ומשמעותה "שמונה חוליות" (Eight Limbs), אשטנגה ויניאסה לעומתה מתייחסת לתרגול הפיזי.

כאמור ויניאסה היא רצף של תנוחות בסנכרון עם נשימה מכוונת. האשטנגה היא רצף קבוע של תנוחות שגובש בעיר מייסור שבהודו על ידי הגורו של השיטה – פאטאבי ג'וייס. רוב שיעורי הויניאסה כיום יצאו ממורים אשר למדו עם פאטאבי ג'וייס. אפשר לתאר את הויניאסה כתרגול "פריסטייל" של אשטנגה.

לעומת האשטנגה ויניאסה שהיא סדרה שחוזרת על עצמה ומתרגלים אותה בשיטתיות ובאדיקות לפי אותו הרצף, הויניאסה מתאימה לאנשים שמחפשים אתגר ויצירתיות בתרגול.  לפעמים המורה יתמקד על פיתולים, לפעמים על תנוחות עמידה, ולפעמים על תנוחות הפוכות.

ויניאסה ומדיטציה

בניגוד למדטציה מסורתית בה המודט יושב בתנוחה סטאטית ומרכז את תודעתו באובייקט כלשהוא כגון הנשימה, נהוג לומר שתרגול ויניאסה הוא "מדיטציה בתנועה". ההתמקדות ברצף התנוחות ובנשימה עוזרת לשחרר את התודעה מכל ההפרעות שעוברות תדירות לפרקים בראשנו. בסוף השיעור נרגיש את ההבדל לא רק בגופנו אלא גם בשחרור הזמני שהענקנו לתודעה שלנו.