21אוק2023

19:30 - 22:00

מיקום: אבן גבירול 108, תל אביב יפו

לפרטים והרשמה: סטודיו נעים

 
ג'אם קונטקט - השבת השלישית בחודש
 
 חזרה לגוף 
 
‏נתחיל יחד בשבע וחצי עם מעגל והנחיה עדינה שתוביל לתוך ג׳אם.
נסיים יחד בעשר.
 
שימו לב האירוע החודש באבן גבירול 108 שם יש מרחב מוגן.
 
 מוסיקאי אורח: אלדר ברוך
 
19:30 - מעגל וחימום 
20:00 - ג'אם קונטקט 
 
נא להגיע בזמן. האירוע ללא תשלום.
 
Third Saturday of the month Contact Improv Jam in the new space in Naim Studio, starting with a workshop with Edo Cedar and then Jam. See you there 
 
 

עלות כניסה:

  • 80 ש"ח לחימום וג'אם למי שאינו בנעים.
  • 40 ש"ח כניסה לג'אם לכולם (הג'אם אינו כלול במנוי) .
  • תשלום יתבצע באשראי בלבד (לא מקבלים מזומן).

 

קונטקט אימפרוביזציה היא אסכולת תנועה שנוצרה בשנות השבעים על ידי רקדנים מקצועיים שחקרו את המפגש של שני גופים או יותר ואיזה סוג תקשורת יכולה להיווצר ממפגש כזה. בהמשך אומצה הטכניקה על ידי חובבי מחול כמו גם רקדנים ולהקות מקצועיות. כיום הטכניקה נלמדת בשיעורים ונרקדת בג'אמים פתוחים בהם נפגשים רקדנים חובבים ומקצועיים ומתקשרים ביניהם בתנועה.

 

נושאים שנחקרו בעבר במפגש החודשי

    1. ריקוד ושיח. בשיעור הזה נעשה חימום משותף ומשם נצא למעבדה בה נרקוד עם פרטנר/ית למשך זמן מה ואחרי כן נשתף אותו/ה בחוויותינו מהמפגש ובדרך זו נוכל להבין כמה דברים על הריקוד שלנו. נעשה זאת מספר פעמים ובכמה אוריינטציות.
    2. מקומות לתמיכה. איך אפשר להרגיש היכן נמצא הפרטנר שלנו ואיך אפשר לנצל את התמיכה שלו בצורה הטובה ביותר. נחקור כיצד אנחנו יכולים לתמוך בפרטנר שלנו לתמוך בנו.
    3. מתן ונשיאת משקל. אחד מבסיסי ריקוד הקונטקט הוא לקיחת ומתן משקל. בשיעור זה נחדד את עקרונות ארגון הגוף והנפש לנשיאת ומתן משקל ונשלב זאת בתוך ריקודנו.
    4. הקשבה פתוחה ומתן דרך לריקוד. בשיעור הפעם נחקור לאן הקשבה פשוטה לנקודת המגע יכולה ליצור ריקוד ומצבים חדשים שלא הכרנו עדיין, ולהפוך כל ריקוד לרגע מיוחד.
    5. הקשבה ומוכנות. הקשבה לפרטנר ולעצמנו הם א׳ ב׳ בקונטקט. אבל הגוף גם צריך להיות מוכן להשתנות יחד עם השתנות האינפורמציה שהוא מקבל. את זה נתרגל בשיעור.
    6. איך מפתחים ריקוד. יש ריקודים שעוד לפני שמתחילים אנחנו יודעים שיהיו מעולים. יש כאלה שלהפך. יש כאלה שמתחילים נפלא ונתקעים מהר. יש כאלה שמתחילים לאט וממשיכים וממשיכים. הפעם בשיעור נחשוב ונרקוד כיצד אפשר לפתח ריקוד, להתקע, להיות מתוסכלים, לבקר את עצמנו ואת האחר, ובכל זאת להמשיך ולחפש שפה משותפת. כל זאת מבלי לוותר על ההקשבה לעצמנו ולצרכים שלנו.
    7. הפחד - נלמד איך להתמודד עם פחד בעזרת הקונטקט
    8. משחק תפקידים - בשיעור נבחן את התפקידים המגדריים והפיזיים שנשים וגברים לוקחים על עצמם במהלך הריקוד, נחליף אותם, נחליף בין המינים.
    9. נתינה - ריקוד קונטקט הוא תמיד ריקוד של נתינה - אנחנו נותנים את הגוף שלנו לאחר תמורת גופו שלו ובצורה זו חווים את עולמנו שלנו בצורה אחרת, משהו מעולמו של האדם שאיתנו, ויחד יוצרים עולם משותף של תנועה ומשחק. בשיעור הקרוב נשחק עם הקונספט הזה בבואנו לפגוש את האחר דרך תנועה.
    10. פגיעות-  בשיעור נעמוד על היכולת להיות פגיעים בכדי לבדוק השפעת עמדה זו על הריקוד שלנו.
    11. לבד בחושך- הדבר הכי יפה בחושך, הוא האפשרות שלנו להרגיש את כל הדברים שאנחנו לא תמיד מצליחים להרגיש באור יום. הוא המקום הטוב ביותר לשחק מחבואים עם העולם ותופסת עם הרבדים השכוחים שלנו, כל כך טוב, עד שלפעמים אנחנו לא רוצים לצאת. (ילי ורדי)
    12. תקשורת- נתנסה בגישות שונות להקשבה קודם לגופנו, מודעות לבחירותנו, והקשבה לגוף האחר על מנת למצוא שפה משותפת עם שותפינו לריקוד.
    13. אלמנט המים הים התיכון כשמו כן הוא - הים שבתווך, בין אפריקה אירופה ואסיה. גם בתוכנו יש ים, ובשיעור הפעם נתמקד בו, בים הפנימי שלנו, כדי לגעת במעמקי עצמנו.
    14. Staying with - הרבה פעמים בריקוד הקונטקט אנחנו מזהים באופן אוטומטי לאן אנחנו רוצים להגיע, או ממה אנחנו נמנעים מלהגיע, והולכים לשם או נמנעים משם. הפעם בשיעור נתרגל לשהות במרחבים הלא ידועים, במגע עם עצמנו ועם בן הזוג, בהקשבה ובהמתנה לתנועה הבאה, שתבוא ממקום אחר...‬
    15. אמון ומעוף - איך מתוך דבר פשוט כמו לסמוך על עצמנו ועל האדם שעומד מולנו אפשר להגיע לחופש עצום בתנועה ובמרחב. נתרגל עבודת רצפה ונקודות משען ככלי לאמון ומעוף פנימי וחיצוני.
    16. חם קר - חישת הטמפרטורה בכדי לחדד את החיבור לנקודות המגע. קבלת החלטות - בכל שיתוף פעולה יש תהליך של העלאת רעיונות ואז בחירה משותפת ברעיון הטוב ביותר הנראה לעין. בקונטקט הדבר דומה. מקשיבים, מציעים הצעות, ולבסוף נבחרת הדרך. אך בקונטקט אנחנו יכולים להתאמן גם בלתת לבחירה הטובה ביותר "לקרות" מעצמה. בשיעור זה נתאמן בבהירות ההצעה, בקבלת ההחלטה עם הצעתו של מי הולכים (במידה והפרטנרים מציעים משהו יחדיו), וגם בלשחרר את החלוקה בין רעיון להחלטה לחלקים פחות מודעים (ואולי יותר מודעים) שלנו.
    17. in order to push we need to yield - למילה yield אין תרגום מובהק בעברית. מדובר בסוג של השתרשות עדינה, קבלה עמוקה של המקום שאנחנו נמצאים בו בכדי שנוכל לקבל ממנו את מיטב התפוקה בכדי לצמוח או לעבור למקום אחר. בקונטקט הדבר ברור מאוד היות וככל שהמגע בינינו ובין הרצפה ובינינו ובין הפרטנר, יהיה עדין אך אמיתי ומלא (yield כהתמסרות), כך נוכל להפיק מהמפגש את ה yield כתנובה/תפוקה.
    18. norms- culture and social norms and how they effect our movement patterns.
    19. אינטימיות מאפשרת- נחפש את הדרכים לאפשר לעצמנו להיות באינטימיות עם עצמנו, עם המציאות, ועם הפרטנרים שלנו כדרך לאפשר לעצמנו להיות יותר נוכחים ונוחים בריקוד. נבדוק איך אפשר לנצל את האנרגיה שהולכת להגן עלינו מפני קרבה לכדי תשומת לב לריקוד.
    20. תקשורת - בריקוד הקונטקט אימפרוביזציה אנחנו מציעים הצעות לתנועה ומחכים לראות אם הפרטנר שלנו ייענה להן ו/או יציע הצעה משלו. בשיעור הזה נתאמן בלהיות בהירים בהצעותנו וקשובים להצעות שותפינו לריקוד. 
    21. הקהילה - בתוכי, עם פרטנר ובקבוצה. איך אנחנו מגדירים את עצמנו כחלק וכלעומת הקהילה.
    22. אנגייג׳מנט כדרך לבסס קשר בריקוד - אנגייג׳מנט הוא סוג של מגע ומצב מנטלי של תשומת לב למגע הזה. משם יכול להווצר קשר אמיתי וברור שיכול להוביל את הריקוד למחוזות חדשים. נושא בונוס -  ״עזוב אותי באמ׳שך לא בא לי לרקוד״ טכניקות התחמקות מגברים שבאים לקונטקט בשביל הפאן
    23. הנפילה כריקוד - כשתוך כדי ריקוד טיפוס או טרמפ מגיעים לסיומם, בשליטה או בהפתעה, בכוונתנו או בכוונת הבסיס, הקרקע תמיד שם, ולכן עלינו ללמוד לפגוש אותה ברכות. בנוסף לכך נפתח מרחב ליצירת ריקודים המשלבים את כוח המשיכה האופקי עם זה האנכי.
    24. נתינה וקבלת משקל - בשיעור נבחן כיצד להתארגן נכון עם השלד בכדי לשאת משקל, וכיצד להתארגן עם הגוף למסירת משקל. נשחק בין התפקידים כדי ליצור בהירות בתקשורת בין הרוקדים.
    25. מעברים (transitions) - כיצד ליצור ריקודים משמעותיים יותר כתוצאה מהגדלת תשומת הלב על רגעי המעבר במקום על היעד הרצוי.
    26. הרוך הפנימי - אני מוצא שכשאני רך מבפנים אני רך גם בחוץ ויכול לפגוש את הגוף השני בהרבה יותר נקודות מפגש, מה שמאפשר עומק מגע יותר גדול והרמוניה יותר גדולה. ההפך דווקא לא תמיד נכון, כלומר רוך חיצוני לא תמיד נוגע עד הסוף בפנים ולכן לא באמת משפיע על היכולת שלי להיות קשוב. בסדנה הפעם נתנסה בכמה טכניקות למצוא את הרוך הפנימי ולבחון כיצד הוא משפיע על הריקוד שלנו.
    27. אני מקשיב או מדבר?, או איך יוצרים ריקוד ביחד? כשאנחנו רחוקים אחד מהשני, נוגעים קצת או לא נוגעים, יש יותר חופש לעשות את הריקוד שלנו. אבל כשאנחנו רוצים ליצור ריקוד חדש כגוף אחד יש צורך לדעת להקשיב ולדבר באופן הולם את האנשים המשתפפים בו. בסדנא הפעם נתאמן בלזהות מה גוף מסוים אומר לנו, איך אנחנו מקשיבים לו, ואיך אנחנו יכולים להכניס את מה שאנחנו רוצים להגיד תוך כדי. לפעמים נרצה בעיקר להיות מובלים, לפעמים נרצה בעיקר להוביל, ולפעמים נשתוקק לשותפות.
    28. השתרשות ועבודה עם רצפה - הרצפה היא הדבר האחרון שאנחנו שמים לב אליו. בגלל שאנחנו רוב הזמן עבדי כוח המשיכה אנחנו בד"כ רוצים לעוף. אבל מעטים יודעים שבכדי לעוף טוב צריך ניתור טוב, וניתור טוב צריך לבוא עם תשומת לב לרצפה. אותו הדבר בקונטקט אימפרוביזציה, והאמת, בכל דבר שאנו עושים...
    29. ספירלות - בחיינו אנו מוקפים בספירלות. בטבע מסביב, בגלקסיות רחוקות, ובגופנו – אפילו שרשראות ה-DNA בכל תא.  אני מוצא שספירלה הינה דרך מהנה ויעילה לדינמיקה, לתנועה בחלל, לריקוד. אני מוצא שספירלה הינה דרך מהנה ויעילה לדינמיקה, לתנועה בחלל, לריקוד. בסדנה זו נמצא את הספירלות בגופנו הנע ונשתמש בהן לנוע בחלל בעוצמה ובקלות – לבד ועם פרטנר. נמצא את הכח של הספירלה לתנועה על הרצפה, לשינויי גובה בחלל, בדרך מעלה ושוב מטה. נמצא את הכח של הספירלה לתנועה על הרצפה, לשינויי גובה בחלל, בדרך מעלה ושוב מטה. ניקח את הידע שנצבור לתוך עבודה עם פרטנר, נעביר ספירלה מתוך גופנו אל הפרטנר ונקבל ספירלות מאחרים, נסתפרל יחדיו, נהנה מרגעי מומנטום, ונעזר בספירלה לעלות מעלה ולעוף – על אחרים, עם אחרים.
    30. האם אני תומך או נתמך
    31. ריקודים של כן ולא מתאמנים בקונטקט על הקשבה ועל להגיד כן. היכולת להגיד ״כן״ יכולה לבוא רק עם היכולת להגיד ״לא״. זה לא מובן מאליו שאנחנו יכולים לעשות זאת בריקוד ככ קרוב. בשיעור הנוכחי נעסוק בשתי האיכויות הללו, נתאמן עליהן ונרקוד איתן.
    32. החלל השלישי יש את עצמנו, יש את מה ומי שאנחנו במגע איתו (רצפה ופרטנר), אבל מה עם החלל ההפוך? זה שאנחנו לא נוגעים בו, זה שמוביל מאיתנו והלאה? האם דווקא קשר איתו יכול לשפר את הקשר עם הפרטנר ועם  עצמנו? בשיעור זה נחקור נושאים אלו וגם נעבוד בשלישיות.
    33. ג'אם חנוכה -זורחים השבילים מתחת רגלינו נחקור את הפנומנולוגיה התודעתית של ריקוד הקונטקט - מה עובר עלינו בשעת ריקוד, איך אפשר לשחק עם התודעה כדי ליצור ריקוד זורם יותר, קשוב יותר..
    34. חימום מועך - בשיעור הזה נתגלגל הרבה על הרצפה ונבדוק כיצד הגלגול האינטנסיבי על הרצפה אחד עם השני משנה את איכות היכולת שלנו להקשיב ולזרום בעמידה.
    35. ארבע האוריינטציות בקונטקט - אני רואה ריקוד כמורכב מארבע אוריינטציות - יצירת תקשורת, פיזיות ומשקלים, אסטתיקה, ואקספרסיביות. בשיעור הזה נתנסה מעט בכל אחת מהן ונרכיב ריקוד שיכיל את כולן.
    36. התגוששות גורים - בשיעור הפעם נחקור את הקונטקט ואת יצירת הקשר מדלת אחרת. נחקור כיצד אפשר להשתמש בכל גופנו ושרירינו בכדי ליצור מגע וחקירה משמעותיים.
    37. "הקשבה וריכוז ומה שביניהם" - השיעור יוקדש לחדד את הריכוז שלנו לפני המפגש ולבחון מה ריכוז ״נכון״ יכול לעשות לריקוד שלנו.
    38. "מוצלחות כאבן דרך לנוכחות". אחד הדברים שאני מגלה במשך השנים הוא שכדי להרגיש בנוח לאלתר צריך להרגיש בטחון אישי. אחת הדרכים להרגיש בטחון היא יצירת תחושת יכולת. הדרך ליצור תחושת יכולת היא ליצור הצלחות קטנות. בשיעור הפעם נחזור למשימות פשוטות ונראה כיצד הצלחה בהן מבססת את היכולת שלנו ליצור משימות מורכבות יותר עבור עצמנו.
    39. "עקרונות השיוור". שיוור היא המילה העברית ל alignment שמשמעותה השמה בקו. הבנת ארגון הגוף לשיוור הולם והבנת/הרגשת השיוור של הפרטנר הוא אחד העקרונות הבסיסיים באמנות הקונטקט. בשיעור זה נפרק את העקרונות הללו לפרטים הקטנים שלהם גם בגוף הפרטי וגם בגוף המשותף.
    40. ״קונטקט סומטי״. טכניקת הקונטקט מתעסקת בד״כ באוריינטציה הפיזית מבנית - הבנת מבנה הגוף, חלוקת משקל, שיתוף משקל, וכדומה. הפעם ההקשבה והתגובה יופנו אל תחושות פנימיות יותר ולחוויות קשב עמוקות יותר, והם אלו שינחו את הריקוד.
    41. "רצפה יקירתי". בקונטקט, הקשר עם הרצפה הוא מאוד חשוב. בלעדיה אין תמיכה, לא לנו ולא לפרטנר שמשקלו עלינו או שמשקלנו עליו. אם אנחנו מתעלמים מקיומה של הרצפה סופו שהיא תזכיר לנו את קיומה בדרכים לא נעימות. מאידך אם אנחנו לא מוכנים לעזוב אותה נהיה מאוד מוגבלים בריקוד שלנו.
    42. ״הקשבה דקה״. למה אנו ״מקשיבים״ כשאנחנו מקשיבים בקונטקט אימפרוביזציה? בשיעור נחזור להקשבה ולקשר הבסיסי דרך נקודת המגע. ננסה לאתר את הצלילים הדקים ביותר כדי לזקק ולהרחיב את טווח יכולת הקליטה של מצבנו שלנו ושל האחר, ונראה כיצד הקשבה זו משפרת גם את יכולות המענה שלנו בריקוד רחב יותר
    43. "נקודת מגע." בשיעור נתמקד בתשומת לב לחמשת האלמנטים שאליהם מקשיבים בריקוד הקונטקט ״הרצפה שלי, הגוף שלי, נקודת המגע עם הפרטנר, הגוף שלו/ה, הרצפה שלו/ה״. המצאות תשומת הלב בחמישיה זו עיד עם ההשתנות התמידית שלה היא עמוד השדרה של ריקוד הקונטקט.
    44. "ניואנסים של תקשורת". השיעור הפעם התמקד בלחקור את הניואנסים הקטנים של מערכת ההקשבה-בחירה בכדי להעמיק את ההבנה שלנו בתקשורת בקונטקט (ובכלל?)
    45.  אוריינטציות - מי אני ומה האוריינטציה שלי בכל רגע בריקוד. בשיעור ננסה להבין מה המצב התודעתי שלנו, מה הרצון שלנו בתוך הריקוד, למה אנחנו מקשיבים ומה מוביל אותנו, ונבדוק אם אפשר לשחק עם מספר אוריינטציות שונות ולאן זה מוביל את הריקוד.
    46. "השארות יחד"
      אחד האתגרים בקונטקט הם המעברים. אנחנו נהנים מרגעי שיא של טרמפ/הרמה כזו או אחרת, אולם כיצד ממשיכים מבלי להתנתק?
      בשיעור הפעם נעסוק ברמזים התחושתיים של נקודת מגע ההולכת ונחלשת כך שאנו יודעים שכדי לתפוס את הטרמפ אנחנו צריכים להזדרז.
      ומציעי הטרמפים יחקרו כיצד לתת טרמפ מבלי "לברוח" לפרטנר, כך שיהיה לו זמן לבוא איתנו. 
    47. מהו חופש? מהי עצמאות? מהיא כניעה?
      ברור לנו שאם ״נעשה מה שבא לנו״ בריקוד, נשלם על כך מחיר בבדידות. מאידך, אם נהיה קשובים יתר על המידה עד כדי שיתוק, נשלם על זה גם בחוסר הנאה וחיות אישיים, וגם אז לפרטנר שלנו יהיה פחות כיף לרקוד עם מישהו שלא פועל ומפעיל. שני הצדדים הללו די ברורים (הראשון יותר מהשני). אבל מה אם ננסה ללכת עליהם עד הסוף? אם נפסיק להקשיב בכלל, או נקשיב עם כל הלב, בהרשאה ולא באוטומטיות?
      בשיעור הקרוב בהשראת יום העצמאות נחקור קצת את הקצוות הללו, ובעיקר את האמצע, ונראה את ההבדל בין
    48. ״תרגול הקונטקט אימפרוביזציה״
      מה הסיפוק הכי גדול שלנו כשאנחנו רוקדים? מהם הרגעים הכי כיפים עבורנו בריקוד? האם אלו רגעים של הרמה טובה, של סיבוב משוכלל, של הרמוניה תנועתית, של קשר טוב עם הגוף האחר? עבורי הסיפוק הגדול קורה כשגם אני וגם הפרטנר/ית נמצאים במוד של חקירה וגילוי, ופחות במוד של תוצאה. משם מגיעים המון רגעים מאוד מעניינים ומספקים עבורי. בשיעור הפעם נתרגל את מרחב הג׳אם בתוך השיעור עם פוקוס מיוחד על השהייה בסולו, המעבר למפגש עם האחר, והחזרה לסולו תוך בחינת המעברים הללו, יחד עם הצעות לסקורים שאפשר לשהות בהם בדרך מעניינת ומספקת.
      סקור מוכתב מראש גם אינו הרמוני, לבין סקור ששני אנשים צריכים לגלות ביחד בעצמם.
    49. ״טונים בריקוד״ באנגלית המושג ״טון״ הוא גם טונוס שריר - מתח השריר הקבוע במנוחה, אולם יחד עם זאת המושג מתייחס בו זמנית גם לטון של שיחה, לטון של צליל, וכו׳. במפגש קונטקט אנחנו לא רק פוגשים גופים שונים בעלי טונוסים שונים אלא גם מזגים שונים של ריקוד איתו מגיע הפרטנר שלנו. בשיעור הזה ניגע קצת ברעיונות הללו ונתנסה בסקורים שונים של ריקוד הנובעים מטונים שונים.
    50. "ריקוד מתוך נקודת מגע משותפת" -
      רוב הזמן בקונטקט אימפרוביזציה אנחנו עסוקים בלחפש הרמות. זה מובן, זה כיף להרים וכיף להיות מורם. אולם הקונטקט החל כחקירה של מה קורה כששני גופים נפגשים במצבים לא נשלטים. איך הם מסתדרים, מתארגנים. הפעם אני רוצה להציע את האפשרות ליהנות ממשחק עם איבוד שליטה מסוים אל נקודת המגע המשותפת בין הגופים, ולראות מה יקרה משם...
    51.  "Theory of jamming" בפסיכולוגיה יש מושג הנקרא "Theory of mind" אשר מתייחס לשלב בו בתור פעוטות אנחנו מתחילים להבין שלאנשים אחרים יש דרכי תגובה שונות משלנו, ואנחנו מתחילים לייצר מפות פנימיות המאפשרות לנו להעריך מה אנשים אחרים חושבים וכיצד הם עשויים לפעול. בכך אנחנו מבינים יותר ויותר את המרחב בו אנו חיים וכיצד נכון לנו לפעול בו. השיעור הפעם יהיה קצת יותר מעבדתי. נחקור קצת את הביוטופ של חיי הג'אם. מה זה ג'אם, מה האפשרויות הגלומות בו, מה הקשיים בלנווט את המרחב הזה, ומה אנו מרוויחים מחוסר הידיעה שקיים במרחב הזה. נשתף הרבה מעצמנו כדי לגבש תמונה כמה שיותר מורכבת, וננסה לשרטט מפה של מה דומה ביננו ומה מיוחד לכל אחד מאיתנו.
    52. ״סוף שנה ותקשורת לא מילולית״
      לכבוד סוף השנה האזרחית, ובהמשך לשיעור בג׳אם האחרון בו חקרנו את ביוטופ הג׳אם, נמשיך את המחקר הסוציופסיכוסומטי. נמשיך ונחקור את נושא ה״סקור״ במפגש - ההצעות בתוך המפגש, היכולת למצוא שפה משותפת, השחרור של הצורך למצוא שפה משותפת, וכו׳.
    53. 4 האוריינטציות - האוריינטציה האסתטית בקונטקט אימפרוביזציה האוריינטציה הבסיסית בקונטקט אימפרוביזציה היא מחקר של משחק של משקלים. אולם מתוך משחק זה יכולות לעלות אוריינטציות ריקוד נוספות - תשומת לב למה אנחנו יוצרים מבחינה אסתטית/כוריאוגרפית, משחק עם תיאטרליות ושעשוע, וקשר סומטי שרק עוסק בחוויה הפנימית של הריקוד. בשיעור הפעם נתנסה בריקודים מתוך האוריינטציה האסתטית והשימוש שלה בקונטקט.
    54. המרחב השלישי.בקונטקט אימפרוביזציה נקודת המגע, מיקום הפרטנר, הגוף שלנו, הרצפה, הם הדברים העיקריים אליהם אנו שמים לב. אולם "מחקרים הראו" שדווקא כשחלק מתשומת הלב נמצאת במרחב הרחוק מהפרטנר (המרחק השלישי), חלקי המוח האחראים על ארגון הגוף חופשיים לפעול באופן טוב ויעיל יותר. הדרך למשוך את תשומת הלב אל המרחב היא דרך העיניים, שהן בד"כ המובילות העיקריות של תשומת הלב. בשיעור הזה נתרגל שימוש בעיניים בקונטקט אימפרוביזציה, ובעיקר שימוש במרחב הרחוק מהפרטנר.
    55. ״נקודת תמיכה״
      אחד הסקורים הפנימיים הפשוטים והמספקים ביותר שאני מתרגל בריקוד הקונטקט אימפרוביזציה הוא ״היכן התמיכה עכשיו״. הדבר מוביל את תשומת לבי וגופי למקומות בהם אפשר לקבל תמיכה מהפרטנר, וכמובן שם אני גם נותן תמיכה. בשיעור הזה נתרגל את הסקור הזה.
      *סקור הוא מערכת של עוגנים שמאפשרים לרקדן להיות נוכח דרך מיקוד תשומת הלב במשימה מסוימת, בהלך רוח מסוים, בדימוי מסוים, וכו׳. סקור יכול להיות נוקשה מאוד, כמו תרגיל ספציפי מאוד (למשל לא לנתק מגע ורק לתת לנקודת המגע להתגלגל), והוא יכול להיות רחב, כמו לשים לב למרחב תוך כדי ריקוד. ביצירה/והופעה
      משתמשים בסקורים כדי להתמקד על רעיון מסוים שרוצים להביע.
    56. ״לאט״ התנסות בסקורים רכים ושקטים יותר, המאפשרים יותר הקשבה בין הפרטנרים, ופחות עיסוק באמביציות אקרובטיות. מתוך השקט ייתכן שתתפתח אקרובטיקה, אבל היא תקרה - אם תקרה - ממקום שקט ואורגני יותר
    57. ״קונטקט מים״ - נעבוד על איכות המים בקונטקט - הקשבה עמוקה שקטה ואיטית ואיך היא מתכתבת עם קונטקט אקרובטי
    58. "העור"
      בסרטון משנת 1973 מתאר סטיב פקסטון - מי שנחשב לאבי הקונטקט אימפרוביזציה - את העור כאיבר החישה הענק שמספק לנו מידע על הפיזיות שלנו ושל מה שבא במגע איתנו. בסדנה זו נבדוק כיצד התעמקות במגע בעור יכול לעזור לנו מבחינה טכנית בריקוד הקונטקט אימפרוביזיציה.
    59.  ״קונטקט כחקירה״
      לכל דבר חדש שנוצר בעולמנו יש את ההוגים/ממציאים, יש את ה ״מאמצים הראשונים״, הדבר נחקר, מתגלה, ואז מלומד לאחרים. בעיניי (ולדעתי בעיניי המייסדים, אחרת היו ממסדים את הקונטקט כדיסציפלינה סדורה) קונטקט אימפרוביזציה נוצר כמשהו שהוא תמיד חקירתי, שתמיד נלמד קצת מחדש בכל ריקוד, וכדי ללמוד אותו צריך ללמוד את עצמנו - גופנו ונפשנו, את הכוחות הפיזיקליים, ואת המפגש עם הגוף האחר כשהם טריים כמה שאפשר.
    60. ״תקשורת״
      מה שמייחד את הקונטקט אימפרוביזציה הוא התרגול של יכולות תקשורת ברבדים שונים - תקשורת עם עצמי, עם כוחות הפיזיקה, עם המרחב, ועם האחר. בשיעור הזה נתמקד יותר בהבנה ותרגול של הכישורים הללו. 
    61. ״מה הסקור שלנו?״
      המושג ״סקור״ באימפרוביזציה הנו סט של כללים מדוברים או לא מדוברים המגדירים את הריקוד הנוכחי. למשל בקונטקט אימפרוביזציה אנחנו יודעים שמגע הוא חלק מהסקור. אבל מעבר למגע יכולים להתרחש הרבה ״תתי סקור״ אחרים, ולזהות אותם יכול לעזור לנו ״להבין״ אחד את השני.
      שיעור זה יעסוק באיך מזהים את הסקור שבו אנחנו נמצאים, מה עושים עם הידע, איך מכניסים את היוזמות שלנו אל הסקור, האם צריך לשמור על הסקור, וכו'
    62. ״רגליים״
      בדרך-כלל הרגליים משמשות כתומכות בחיינו המשרתות את התוכניות שלנו ומזיזות את גופנו במרחב. בשיעור הפעם נתרגל שימוש ברגליים ונראה לא רק איך הן תומכות בריקוד, אלא גם איך הן יכולות להיות הפוקוס של הריקוד עצמו.
    63. "פרח או דבורה"
      סקורים שונים לדיאלוג בין רקדנים המבוססים על הובלה, הקשבה, בחירה, וכו׳
    64. ״הריקוד בתוך הקונטקט״ 
      השיעור הפעם יעסוק בכלים מעולם האימפרוביזציה האמנותית כדי להעשיר את הדואט הטכני פיזי. ננוע בין קומפוזיציה אישית לקומפוזיציה בזוג לקומפוזיציה במגע.
       
    65. ״הגוף במרכז״ 
      ‏את השיעור הזה נקדיש לגוף שלנו. נתחיל בסולו מונחה המבוסס על חלקי הגוף השונים ותפקודם, ומשם נצא למפגשים שהפוקוס שלהם יהיה דרך אלו חלקי גוף אנחנו נפגשים.

 

 

 

חזור לרשימת האירועים..