דפנה הורנצ’יק Center-Periphery-Center

כל יצור חי ניזון מהמרכז אל הפריפריה ובחזרה למרכז. עיקרון מעגלי זה נמצא גם בתנועה. בשיעור נחקור ונעמיק ביישום של הנחה זו כעיקרון וככלי לניתוח תנועה וכדרך למימוש הפוטנציאל התנועתי והיצירתי.

דפנה הורנצ’יק נולדה ב1987 בתל-אביב. בוגרת מגמת המחול של תיכון עירוני א’ לאמנויות בתל-אביב. בין השנים 2006-2008 למדה בסדנת המחול “מטה אשר” שבקיבוץ געתון. עם סיום לימודיה חזרה לתל-אביב ועבדה כרקדנית עם אביב אבגי, כמנהלת חזרות וכיועצת תנועתית לתאטרון. אז היא הבינה שהיא רוצה להמשיך ולהעמיק בלימודי המחול, וב-2009 נסעה ללמוד ב SEAD, האקדמיה למחול אקספימנטלי בזלצבורג. למדה שם במסלול הפרפורמנס והכוראוגרפיה, יצרה 3 עבודות וניהלה חזרות לכוראוגרפים אורחים. ב- 2011 יצירתה “The Wall Piece” הופיעה בפסטיבל “No-Ballet” בגרמניה ובפסטיבל “מחול שלם” בירושלים. בקיץ 2012 שבה לישראל ויצרה את “מטריאליסטיק” בשיתוף עם המלחינה טליה עמר במסגרת פרוייקט “מלחין-כוראוגרף” של “התיבה”. ב-2013 יצרה את “ככה גם האחיינים שלי יכולים” בשיתוף עם המוזיקאי דוד גורדון עבור שבוע המחול הבינלאומי של “מחול שלם” בירושלים. ב-2014 יצרה והופיעה עם הסולו “Calipers”. מאז 2012 חיה בתל-אביב, יוצרת, מופיעה, מנהלת חזרות ומלמדת שיעורי מחול עכשווי וסדנאות של חקירה תנועתית.

Center-Periphery-Center

Every living creature is nourished from its center to the periphery, and back to the center.
This cycle applies on movement as well.
In my teaching I would like to explore and research the appliance of this assumption as a principle, as a tool to analyzing movement and as a way to maximizing the potential of the individual’s movement range and creativity.

Having abilities, technique and good shape is not about what your body can do or having good stamina, it is about how you can do it without frustration and injuries.
As I am digging deeper into my research, I understand the function of technique as a study and practice to make the body available and adaptable to the endless range of situations possible. Having this understanding, I am inspired by different dance techniques, as well as martial arts and rock climbing.
In my technique class we will experience a practice (with or without a given form) of releasing without collapsing, developing new coordination in the body, stamina, creativity and alertness in dance. we will find the functionality in the body and ways to use its max potential in the movement. We will find the joy in dancing using physical forces and producing and recycling energy.

Daphna Horenzcyk

Graduated as a dance major from Ironi Alef high school in Tel-Aviv. Between 2006-2008 Daphna studied in the professional dance training program in Kibbutz Gaaton. After graduating from that program, she worked as a freelance dancer, rehearsal director and movement instructor for theater in Israel. She then realized she has to continue her dance education. In 2009 Daphna moved to Austria to study in SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) both in the performance and choreography programs. During her studies in Salzburg, she managed to create 3 pieces which had toured in Israel and Europe, and worked as a rehearsal director. In 2012 she went back to Israel and created the piece “Materialistic” in collaboration with the composer Talia Amar. In 2013 her piece “Like This My Nephews Can Do Too” premiered in “Machol Shalem” International Dance Week in Jerusalem. Daphna currently lives in Tel-Aviv, teaching dance, performing, working on her own choreography, as well as on different collaborations and working as a rehearsal director for independent dance projects.